Luftfoto

I 2005 blev Henrik involveret i et stort projekt, hvor han i samarbejde med Forlaget Globe startede med at gennemfotografere København fra et lille fly. Det blev til mange flyveture og ture rundt over København for at få billedmateriale til bogen. Forlaget var interesseret i at samle nye billeder, og det gjorde det til en fantastisk opgave, for alt var nyt, ikke noget med at købe arkivbilleder.
Bogen "København set fra oven" udkom første gang i 2007. Vi var så heldige at få Claus Hagen Pedersen til at skrive tekster til billederne, hvilket han gør med meget stor viden og megen lune.
Siden blev det til endnu et par bøger med Henriks billeder, Strandvejen fra oven, samt Nordsjælland fra oven, som udkom i henholdsvis 2008 og 2009. Bøgerne er meget populære og er også udkommet i engelske udgaver.
Gennem bøgerne kommer omfattende billedmateriale kommer til glæde for mange, og enkelte af billederne kan også købes i via hjemmesiden her, eller i Henrik Schurmanns Galleri.
kobenhavn-set-fra-oven

 

Motiver set fra luften

Når man fotograferer fra fly ser alting anderledes ud, det er som at få nye øjne på alting. Der er mønstre man ikke tidligere har bemærket eller tænkt over. Det gør luftfotografering meget spændende og det giver mulighed for at skabe en helt anden slags billeder, hvor det er linjerne og farverne der skaber billedet. Jeg kan især godt lide at arbejde med tele når jeg fotograferer fra fly, da det giver meget intense billeder, som fx billedet af kartoffelrækkerne herunder.

Det var i forbindelse med arbejdet til bogen København set fra oven, at Henrik Schurmann tog dette ikoniske billede af Kartoffelrækkerne.

Om at planlægge og at gribe chancen

Som altid i fotografering handler det om at se motivet, men når det er luftfotografering gælder det også om at planlægge. Billedet af vindmøllerne herunder, var et jeg havde i hovedet, men da det ikke er mig der styrer flyvemaskinen, så gælder det om at få fortalt piloten hvor han skal placere maskinen så jeg kan få billedet. Man kan naturligvis gøre det om, hvis det ikke virker i første omgang, men det er tidskrævende (og flyvetid koster mange penge), så det er godt hvis billedet er der med det samme.

Vindmøller

Sommetider kan man ikke planlægge motiverne, der er de der bare. Når jeg fx lige ser to kajakker så vil jeg gerne lige have et billede. Her er det bedst hvis man har et godt samarbejde med piloten, som gerne lige skal dreje maskinen så man har et bedre blik nedad. Hvis piloten gør det rigtigt, kan man få billedet med det samme, men hvis han drejer for hurtigt eller tidligt, kan man let få et billede der er komponeret forkert, og derfor ikke bliver så godt. Billedet herunder er i sådan et eksempel hvor vi flyver i samme retning som kajakkerne og for at få billedet drejer vi rundt foran dem. Her skulle vi have fløjet lidt længere for jeg ville gerne have kajakkerne lidt længere mod venstre i billedet, men sådan går det ikke altid, og det må man vænne sig til.
Billedet fra lejren ved Roskilde festivallen er et af mange jeg har derfra, og det er virkelig fascinerende at fotografere oppefra. Mønstrene og farverne går det til noget helt specielt, og heldigvis har jeg haft muligheden flere gange.

To kajakker på vej

Orange telte ved Roskilde festivallen (2010)